BLOG

–  A téli felkészítés fontossága, azaz bízzuk szakértőre  –

Bevezető egy Rejtő regényből, ami sosem íródott meg.

A kikötő felett ólomszürke felhők gyülekeztek, a szél pedig olyan metsző volt, hogy még a legedzettebb matrózok is a gallérjuk mögé húzták a fejüket. A „Szutykos Dajka” nevű, kétes múltú, de annál makacsabbul felszínen maradó lélekvesztő fedélzetén épp kupaktanácsot tartottak.

– Uraim – kezdte méltóságteljesen Gorcsev Iván, aki ezúttal egy admirálisnak látszó, de valójában egy színházi kelléktárból elemelt sapkát viselt. – A tél közeleg. A fagy, ez a könyörtelen ellenség, a hajótest legrejtettebb zugaiba is beférkőzik, és szétveti a csöveket, mint a rosszul sikerült pezsgősdugót. Téliesítenünk kell, kérem!

– Tisztelettel jelentem, parancsnok úr – dörmögte Troppauer Hümér, a gépház egykori, de inkább csak névleges ura –, én javaslom, hogy töltsük fel az egész rendszert rummal. Az nem fagy meg, és tavasszal legfeljebb egy kicsit vidámabban indul a motor.

– Zseniális, de pazarló ötlet, Hümér – vette át a szót Csülök, miközben idegesen morzsolgatott egy rozsdás csavart. – A rumot igyuk meg mi, a hajót meg kenjük be jó vastagon zsírral! Kívül-belül. Úgyse látja senki a víz alatt. Aztán tavasszal legfeljebb csúszni fog egy kicsit…

Gorcsev Iván elnézően legyintett. – Uraim, ez komolyabb szakértelmet igényel. Olvastam egy szakkönyvet, amit tegnap cseréltem el egy pakli jelzett kártyáért. A lényeg a fagymentesítés, az olajcsere és az akkumulátor! A hűtőrendszerből le kell engedni a vizet, és feltölteni… ööö… valami rózsaszín löttyel. Az olajat le kell cserélni, mert a használt olaj savas, és kikezdi a motort, mint az irigység a lelket. Az akkumulátort pedig ki kell venni és meleg helyre vinni.

Troppauer Hümér felderült. – Értettem, parancsnok úr! Az akkumulátort elvisszük a „Arany Horgony” nevű kocsma pultja alá. Ott mindig meleg van, és a kocsmárosnak úgyis tartozunk, legalább addig se kéri a pénzét, amíg vigyáz rá.

– Remek! – csapott a tenyerébe Gorcsev. – A terv tehát kész! Hümér az akkumulátort intézi, Csülök hoz zsírt… sokat! Én pedig felügyelem a rózsaszín löttyöt. Csak egyet nem értek ebből a szakkönyvből…

– Mi az, parancsnok úr? – kérdezték szinte egyszerre.

– Azt írja, a munkát „bízza szakértőkre”. De ha mi mindent megcsinálunk, akkor kinek fizessünk?

És mivel erre a rejtélyre nem találtak megoldást, inkább úgy döntöttek, elolvasnak egy részletesebb útmutatót, mielőtt még nagyobb bajt csinálnak. Lássuk, mit is mondanak az igazi szakértők…

Míg a „Szutykos Dajka” legénysége valószínűleg egy kikötői kocsma melegében vitatja meg a rummal való fagymentesítés előnyeit, a mi világunkban a tél nem tréfál. Egyetlen kihagyott lépés, és a tavaszi szezonkezdés helyett egy költséges motorfelújítás vár ránk.

De ne aggódjon, nem kell Gorcsev Iván szakértelmére hagyatkoznia! Most megmutatjuk, mit mondanak az igazi profik. Bár minden hajó olyan egyedi, mint egy ujjlenyomat, és a teljes körű biztonsághoz testreszabott átvizsgálás szükséges, vannak aranyszabályok, amelyeket minden kapitánynak ismernie kell.

Lássuk tehát azokat az alapvető műveleteket, amelyekkel az Ön hajója is sértetlenül vészelheti át a hideg hónapokat!

 

A Hajó Téli Felkészítésének Elengedhetetlen Lépései…

A Hajó Téli Felkészítésének Elengedhetetlen Lépései

A szezon végén a hajó és a motor szakszerű felkészítése a téli tárolásra nem csupán ajánlás, hanem a komoly, költséges károk megelőzésének alapfeltétele. Az alábbi négy kritikus területre kell kiemelt figyelmet fordítani a betárolás előtt:

  1. Fagymentesítés: A legfontosabb lépés a motor hűtőrendszerében lévő víz teljes leeresztése és környezetbarát tengeri fagyállóval való feltöltése. Az elmaradt fagymentesítés a motorblokk, a kipufogórendszer és más alkatrészek szétrepedéséhez vezethet a fagy hatására. Külmotoroknál a teljes víztelenítés a motor függőleges helyzetben történő tárolásával biztosítható.
  2. Olajcsere (Motor- és Hajtóműolaj): A használt, savas égéstermékekkel teli olaj a hosszú állásidő alatt korróziót okoz a motor belső alkatrészein és a hajtóműben. A téliesítés előtti friss olajcsere megvédi ezeket a fémfelületeket. A hajtóműolaj ellenőrzésekor kiderülhet egy esetleges szimering-sérülés is, megelőzve a további károkat.
  3. Üzemanyag-rendszer Kezelése: A tankot érdemes teletölteni és üzemanyag-stabilizátort hozzáadni. Ez megakadályozza a páralecsapódást, a benzin megromlását és a lerakódások képződését, amelyek tavasszal indítási problémákat okozhatnak.
  4. Akkumulátor Gondozása: Az akkumulátort teljesen fel kell tölteni, majd a sarukat lekötve, ideális esetben fagymentes helyen tárolni. Ezzel megelőzhető a kapacitásvesztés és az akkumulátor tönkremenetele.

Ezeket a feladatokat, valamint a teljes körű átvizsgálást és konzerválást bízza szakértőkre! A Kavicsos Hajótárolóval szerződött szervizcsapat professzionális szinten, a gyártói előírásoknak megfelelően végzi el a hajók teljes téli felkészítését, garantálva a gondtalan tavaszi szezonkezdést.

Tudta, hogy télen sem kell lemondania a hajózásról?

A hideg hónapokban a hajózás különleges élményt nyújt. Ehhez a zárt kabinnal rendelkező, külmotoros hajók a legalkalmasabbak, mivel a motorjuk egyszerűen és gyorsan vízteleníthető minden használat után, így nem tesz bennük kárt a fagy.

Kiváló példák erre a norvég Nordkapp hajói, amelyek tervezésüknél fogva a zordabb időjárási körülmények között is biztonságos és kényelmes használatot tesznek lehetővé. A Nordkapp Coupe 905 modell téli túrájáról egy látványos film is készült, amely bizonyítja a hajó és a téli hajózás nagyszerűségét.

A film megtekinthető a YouTube csatornánkon, az alábbi linken:

Figyelem! Innentől a terep a technikai megszállottaké és a legelhivatottabb hajótulajdonosoké. A szöveg sűrűsödik, mint a hideg hajtóműolaj, és olyan részletek következnek, amelyektől Gorcsev Iván már rég az “Arany Horgony” pultját támasztaná.

A hajómotorok téli felkészítésének alapelvei

A téli felkészítés (téliesítés) célja, hogy megvédjük a motort és annak rendszereit a hideg, a pára és a hosszú állásidő okozta károsodásoktól. A két legnagyobb ellenség a fagyás okozta repedés és a korrózió. A gyártói kézikönyv mindig az elsődleges forrás, az alábbi listák általános, de bevált gyakorlatokat tartalmaznak.

  1. Belmotor (Inboard) Téli Felkészítése

(Tipikusan benzin- vagy dízelüzemű, a hajótestbe épített motorok)

  1. Üzemanyagrendszer
  • Üzemanyagtartály feltöltése: Töltsd fel a tankot 90-95%-ra. Ez minimalizálja a tankban lévő levegő mennyiségét, így csökkentve a páralecsapódás és a víz üzemanyagba kerülésének esélyét.
  • Üzemanyag-stabilizátor hozzáadása: A friss üzemanyaghoz a gyártó által előírt mennyiségű stabilizátort adj. Ez megakadályozza az üzemanyag megromlását, a gyantás lerakódások képződését és védi a rendszert a korróziótól.
  • A stabilizált üzemanyag járatása: A stabilizátor hozzáadása után járasd a motort 10-15 percig (vízen vagy kerti slaggal biztosított hűtés mellett), hogy a kezelt üzemanyag eljusson a teljes rendszerbe (csövek, szivattyú, karburátor/injektorok).
  • Szűrők cseréje: Cseréld ki az üzemanyag-szűrőt és a vízleválasztó szűrőt. Ez a legjobb alkalom, hogy tiszta szűrőkkel kezdődjön a tárolás.
  1. Kenési Rendszer
  • Motorolaj és olajszűrő cseréje: ELENGEDHETETLEN! A használt olaj savas égéstermékeket és szennyeződéseket tartalmaz, amelyek a hosszú állás alatt korróziót okozhatnak a motor belső alkatrészein. A motort melegítsd üzemi hőmérsékletűre, majd cseréld le az olajat és az olajszűrőt a gyártó által előírt típusra.
  • Hajtóműolaj (váltó/kihajtás) ellenőrzése: Ellenőrizd a hajtóműolaj szintjét és állapotát. Ha az olaj tejszerű, opálos, az víz jelenlétére utal, ami szimering hibát jelez. Ebben az esetben az olajcserén túl a tömítések cseréje is szükséges a fagyás okozta károk elkerülése végett. Ha rendben van, a csere a gyártói intervallum szerint történjen.
  1. Hűtőrendszer
  • Víztelenítés és fagyállóval való feltöltés: A LEGFONTOSABB LÉPÉS A FAGYKÁR ELLEN! A motorblokkban, a kipufogó-leömlőkben és a hőcserélőben maradt víz szétrepesztheti az öntvényt.
    • Zárt rendszerű hűtés (fagyállós kör): Ellenőrizd a fagyálló folyadék szintjét és fagytűrő képességét (refraktométerrel). Ha szükséges, töltsd után vagy cseréld le a gyártó által előírt típusra és arányra (-25°C alá méretezve).
    • Nyitott (direkt vízhűtésű) rendszer: A teljes rendszert vízteleníteni kell az erre szolgáló leeresztő csapok vagy csavarok megnyitásával (motorblokk, kipufogókönyökök, keringető szivattyú). Ezután a rendszert fel kell tölteni propilén-glikol bázisú, környezetbarát tengeri fagyállóval. Ezt a motor beszívó csövén keresztül lehet a rendszerbe juttatni, amíg a kipufogón meg nem jelenik a rózsaszín/kék fagyálló folyadék. Soha ne használj autóba való (etilén-glikol) fagyállót, mert mérgező a vízi élővilágra!
  • Impeller (vízkerék) ellenőrzése: Ellenőrizd a vízpumpa impellerének állapotát. Ha repedezett vagy kopott, cseréld ki. Sokan tavasszal cserélik, de ha rossz állapotban van, már most érdemes, hogy ne felejtődjön el.
  1. Elektromos Rendszer és Akkumulátor
  • Akkumulátor: Töltsd fel teljesen, majd kösd le a sarukat a korrózió elkerülése és a lassú merülés megakadályozása érdekében. Ideális esetben szereld ki, és vidd fagymentes, száraz helyre. A tárolás során 2-3 havonta tölts rá egy csepptöltővel, hogy megőrizze kapacitását.
  • Vezetékek és csatlakozók: Fújd be a csatlakozókat vízkiszorító, korrózióvédő spray-vel. Ellenőrizd a vezetékeket rágcsálók okozta sérülések után.
  1. Egyéb teendők
  • Belső korrózióvédelem (“Fogging”): A motor leállítása előtti utolsó másodpercekben fújj speciális “fogging oil”-t (konzerváló olaj) a légszűrőházba/karburátorba, amíg a motor le nem fullad vagy sűrű füst nem jelenik meg. Ez egy olajréteget képez a hengerek, dugattyúk és szelepek felületén, megvédve őket a rozsdától.
  • Szíjak lazítása: Ha lehetséges, lazítsd meg a generátor és vízpumpa szíjak feszességét, hogy ne deformálódjanak a hosszú állás alatt. Tavasszal ne felejtsd el újra megfeszíteni!
  • Takarítás: Tisztítsd meg a motort és a motorteret a sótól, olajtól és egyéb szennyeződésektől.
  1. Külmotor (Outboard) Téli Felkészítése

A külmotorok téliesítése egyszerűbb, de ugyanolyan fontos.

  1. Üzemanyagrendszer
  • Kétféle megközelítés létezik:
    1. Teljes leürítés (javasolt hordozható tankoknál): Járassad a motort, amíg az üzemanyag-vezetékből és a karburátorból ki nem fogy az összes benzin. Ezzel elkerülhető a lerakódás.
    2. Feltöltés és stabilizálás (javasolt beépített tankoknál): Töltsd fel a tankot 90-95%-ra, adj hozzá stabilizátort, majd járasd a motort 10-15 percig (speciális “fül” vagy hordó segítségével), hogy a kezelt üzemanyag átjárja a rendszert.
  • Szűrők cseréje: Cseréld ki a motoron lévő kis üzemanyagszűrőt és a vízleválasztó szűrőt (ha van).
  1. Kenési Rendszer
  • Négyütemű motorok: ELENGEDHETETLEN! Cseréld le a motorolajat és az olajszűrőt meleg motornál. A használt, savas olaj itt is korróziót okoz.
  • Kétütemű motorok: Nincs motorolaj-csere, mivel az olaj az üzemanyaggal keveredik.
  • Hajtóműolaj (“csizmaolaj”) cseréje: ELENGEDHETETLEN! A motor függőleges helyzetében engedd le a hajtóműolajat az alsó leeresztő csavaron keresztül (a felső szellőzőcsavart is nyisd ki). Figyeld az olaj színét: ha tejszerű, vizes, akkor a szimeringek sérültek és cserére szorulnak a fagyásveszély miatt. Töltsd fel alulról felfelé speciális hajtóműolajjal, amíg a felső nyíláson meg nem jelenik.
  1. Hűtőrendszer és Korrózióvédelem
  • Víztelenítés: A LEGFONTOSABB LÉPÉS! A külmotort tárold függőleges helyzetben. Ez biztosítja, hogy az összes víz kifolyjon a hűtőrendszerből, így nem tud megfagyni és kárt tenni. Soha ne tárold fektetve úgy, hogy a víz benne rekedhessen!
  • Belső korrózióvédelem (“Fogging”): A motor utolsó járatásakor fújj konzerváló olajat a légszűrő nyílásába, amíg le nem fullad. Ez védi a hengereket.
  • Külső védelem: Tisztítsd meg a motort kívülről, majd kezeld le a fém részeket korrózióvédő spray-vel.
  1. Egyéb teendők
  • Gyújtógyertyák: Vedd ki a gyertyákat, fújj egy kis konzerváló olajat a hengerekbe, majd párszor forgasd át a motort a berántóval (vagy önindítóval, de a gyújtás legyen levéve), hogy az olaj elterüljön. Utána tedd vissza a gyertyákat.
  • Propeller: Szereld le a hajócsavart. Tisztítsd meg a tengelyt, zsírozd be vízálló tengeri zsírral, és ellenőrizd, nincs-e damil feltekeredve a szimeringnél. Vizsgáld meg a propeller állapotát, és ha sérült, javíttasd vagy cseréld.
  • Zsírzás: Zsírozd meg az összes zsírzópontot (kormányzás, billentés forgáspontjai) vízálló zsírral.
  • Akkumulátor: Ugyanúgy járj el, mint a belmotornál: feltöltés, lekötés, fagymentes helyen tárolás és időszakos töltés.

Reméljük, a fenti útmutató hasznos volt, és senkinek sem kell rummal vagy vastag zsírral próbálkoznia! Ha azonban úgy érzi, a motorblokk és a hajtóműolaj világa mégis inkább Troppauer Hümér asztala, és Ön inkább maradna a kormánykeréknél, mi itt vagyunk, hogy segítsünk.

Szakértő csapatunk minden feladatot levesz a válláról, de akkor is számíthat ránk, ha csak egy kérdése merül fel a folyamat közben. A célunk közös: hogy hajója tökéletes állapotban várja a tavaszt.

Hívjon, írjon, keressen minket az alábbi direkt kapcsolatokon

Janka Ferenc Kavicsos alapító

KAVICSOS Spot

Ne maradj le semmiről !

Volt már személyes tapasztalata skandináv termékekkel vagy utazással? Mi ragadta meg leginkább? Írja meg nekünk kommentben!

Több Ebből a Kategóriából

A Skandináv Hajózás Mesterei

A Skandináv Hajózás Mesterei

A Skandináv Hajózás Mesterei 1. rész: Több mint hajó – egy életfilozófia a vízenKedves Olvasó, sokszor jártam már Svédországban és Norvégiában, és az utazásaim során mindig megérintett valami mély, megfoghatatlan nyugalom. Lenyűgözött, ahogy az emberek tudatosan élik...

bővebben
A Skandináv Hajózás Mesterei

A Skandináv Hajózás Mesterei

A Skandináv Hajózás Mesterei 1. rész: Több mint hajó – egy életfilozófia a vízenKedves Olvasó, sokszor jártam már Svédországban és Norvégiában, és az utazásaim során mindig megérintett valami mély, megfoghatatlan nyugalom. Lenyűgözött, ahogy az emberek tudatosan élik...

bővebben
A Skandináv Hajózás Mesterei

A Skandináv Hajózás Mesterei

A Skandináv Hajózás Mesterei 1. rész: Több mint hajó – egy életfilozófia a vízenKedves Olvasó, sokszor jártam már Svédországban és Norvégiában, és az utazásaim során mindig megérintett valami mély, megfoghatatlan nyugalom. Lenyűgözött, ahogy az emberek tudatosan élik...

bővebben